Εγκρίθηκε με ΠΔ το Master Plan για το λιμάνι του Πειραιά

«Ανοιξε πλέον ο δρόμος ώστε τα λιμάνια της χώρας να προχωρήσουν ένα βήμα εμπρός με οργανωμένο σχέδιο και πλάνο» σχολίασε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης.

Ορίζονται προϋποθέσεις στην ΟΛΠ-Cosco για την υλοποίηση των έργων, με σημαντικότερη την απαίτηση εκπόνησης ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης κατά το στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων.

Με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος εγκρίθηκε το master plan του ΟΛΠ-Cosco για το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο αποτελεί και το πρώτο σχετικό Π.Δ. που έχει εκδοθεί για λιμένα στη χώρα έως σήμερα. Είχε προηγηθεί η έγκρισή του στα τέλη Οκτωβρίου από το ΣτΕ, ενώ τον περασμένο Ιούλιο είχε λάβει θετική γνωμοδότηση από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) του υπουργείου Ναυτιλίας.

Στο Π.Δ. (ΦΕΚ 39/Δ/25-01-2023) ορίζονται όροι και προϋποθέσεις για την υλοποίηση του master plan, καθώς ξεκάθαρα αναφέρεται ότι «απαιτείται η εκπόνηση ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης κατά το στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων, είτε κατά την αναθεώρηση των ήδη εγκριθέντων περιβαλλοντικών όρων, είτε κατά την έγκριση νέων». Η μελέτη αυτή, όπως διευκρινίζεται στο Π.Δ., πρέπει να είναι ενιαία για το σύνολο των έργων του προγράμματος, «η υλοποίηση των οποίων, ήδη αδειοδοτημένων και μη, δεν μπορεί να ξεκινήσει πριν από την εκπόνηση, ολοκλήρωση και έγκριση από την εκ του νόμου αρμόδια υπηρεσία της ως άνω κυκλοφοριακής μελέτης στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων».

Περιλαμβάνονται επίσης όλες οι προβλέψεις για τη λειτουργία και την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, οι λιμενικές ζώνες και υποζώνες, οι χρήσεις γης, οι όροι δόμησης, οι νέες υποχρεωτικές και μη επενδύσεις, οι περιβαλλοντικές δεσμεύσεις κ.ά. και χωρίζεται σε 3 μέρη:

  1. Στη χωρική οργάνωση και στο αναπτυξιακό πρόγραμμα του λιμένα Πειραιά.
  2. Στις κατευθύνσεις και στα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος.
  3. Στο τοπογραφικό διάγραμμα με τους όρους δόμησης και τις χρήσεις γης των ζωνών του λιμένα.

Σημειώνεται ότι ο ΟΛΠ-Cosco κατέθεσε στο υπουργείο Ναυτιλίας την πρώτη έκδοση του master plan το 2017 και από τότε μεσολάβησαν παρατηρήσεις, τροποποιήσεις, προτάσεις, συνεδριάσεις της ΕΣΑΛ, έντονες διαφωνίες και διαμαρτυρίες από τους ενδιαφερόμενους δήμους αλλά και από συλλογικότητες και πολίτες του Πειραιά, όπως και προσφυγές στη Δικαιοσύνη.

3,5 χρόνια καθυστέρηση

Ο πρώην γ.γ. Λιμένων και συντονιστής της Ν.Ε. Πειραιά του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Λαμπρίδης, σχολίασε ότι «η δημοσίευση της έγκρισης έγινε… 3,5 χρόνια μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τη Ν.Δ.» και έθεσε ερωτήματα: «Αλήθεια, ποιος θυμάται τις δημόσιες διαβεβαιώσεις που έδινε η Ν.Δ. το 2019 ότι, εφόσον γίνει κυβέρνηση, η έγκριση του master plan θα ήταν θέμα εβδομάδων;

Τις επικρίσεις των συστημικών ΜΜΕ προς την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για καθυστερήσεις στην έγκρισή του και ειδικά των πρόσθετων επενδύσεων; Τις επικρίσεις στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και στην ΕΣΑΛ για την επιβολή “αντιεπενδυτικών” προϋποθέσεων στην Cosco, οι οποίες ωστόσο αφορούσαν την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και του περιβάλλοντος, όπως η προϋπόθεση για εκπόνηση περιβαλλοντικών μελετών;».