Ποια προσφορά είναι καλύτερη; Να πάρετε 50% περισσότερο προϊόν ή 33% έκπτωση; Μη βιαστείτε να απαντήσετε, γιατί η στατιστική δείχνει ότι οι περισσότεροι από εμάς θα πέσουμε στην παγίδα του μάρκετινγκ.
Τι προτιμάτε; 50% περισσότερο προϊόν ή έκπτωση επί της τιμής 33%; Είναι μερικά από τα κόλπα που χρησιμοποιούν οι διαφημιστές και οι εμπορικές αλυσίδες για να προσελκύσουν πελάτες και, μην αμφιβάλλετε, συνήθως κρύβουν παγίδες.
Οι στατιστικές δείχνουν ότι οι περισσότεροι καταναλωτές προτιμούν 50% περισσότερο προϊόν γιατί το "50" είναι μεγαλύτερο από το "33". Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει διαφορά, αφού και στις δύο περιπτώσεις η προσφορά είναι ίδια.
Εάν για παράδειγμα πρόκειται για κρέας με αρχική τιμή 12 ευρώ το κιλό. Εάν διαλέξετε "50% περισσότερο προϊόν" θα πάρετε 1,5 κιλό κρέας πληρώνοντας 12 ευρώ, οπότε θα το έχετε αγοράσει προς 8 ευρώ το κιλό.
Εάν πάλι προτιμήσετε την "έκπτωση 33%", θα πάρετε ένα κιλό προς 8,04 ευρώ. Εντάξει, υπάρχει μια διαφορά 0,04, αλλά δεν είναι εκεί το ζήτημα.
Το θέμα είναι ότι ολόκληρο το εμπορικό κύκλωμα προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τη φυσική δυσκολία... όσων δεν έχουν πτυχίο μαθηματικών για να μας επηρρεάσουν.
Αν τώρα έχετε να διαλέξετε ανάμεσα σε "έκπτωση 33%" και σε "33% περισσότερο προϊόν, εκεί υπάρχει διαφορά και σας συμφέρει η έκπτωση. Οι περισσότεροι άνθρωποι, όμως, νομίζουν ότι είναι το ίδιο. Στο προηγούμενο παράδειγμα θα πάρετε το κρέας προς 8 ευρώ το κιλό, ενώ με περισσότερο ποσότητα θα το πληρώσετε 9,02 ευρώ το κιλό
Και δεν υπάρχει λόγος να αισθάνεστε αμήχανα, συμβαίνει και στους καλύτερους. Πειράματα που έγιναν σε φοιτητές θετικών επιστημών (οι οποίοι υποτίθεται ότι ξέρουν καλύτερα από μια απλή νοικοκυρά ή έναν απλό νοικοκύρη), νόμισαν κι αυτοί, κατά ένα μεγάλο ποσοστό ότι οι προσφορές ήταν ισοδύναμες.
Οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν την τάση να προτιμούντις προσφορές που περιλαμβάνουν επιπλέον ποσότητα. Σε αρκετές περιπτώσεις, όμως, οι τιμές κρύβουν παγίδα. Το σλόγκαν "ένα κοντίσιονερ δώρο με το σαμπουάν" ίσως να κρύβει ένα πακέτο που κοστίζει λίγο παραπάνω από ότι το σαμπουάν μόνο του.
Ενα άλλο "κόλπο" που μπερδεύει είναι οι διαδοχικές εκπτώσεις. Μια έκπτωση 20% επί της αρχικής τιμής που ακολουθείται από μια δεύτερη 25% επί της μειωμένης είναι ακριβώς ίση με μια και μοναδική έκπτωση 40% επί της αρχικής.
Μια τιμή 100 ευρώ γίνεται 80 ευρώ με την πρώτη έκπτωση 20% και στη συνέχεια αν αφαιρέσουμε άλλο ένα 25% (από τα 80 ευρώ) καταλήγουμε σε τελική τιμή 60 ευρώ.
Οσο δηλαδή και αν κάναμε απευθείας 40% έκπτωση επί των 100 ευρώ της αρχικής τιμής.
Κι όμως, οι περισσότεροι από εμάς μπερδευόμαστε και νομίζουμε ότι οι διαδοχικές εκπτώσεις είναι καλύτερες.
Τι μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε;
Πρώτον: Ζητάμε σε κάθε περίπτωση να μας πληροφορήσουν για την τιμή ανά μονάδα προϊόντος. Η ερώτηση "Πόσο έρχεται το κιλό", συνήθως θα μας προσφέρει μια απάντηση που τα ξεκαθαρίζει όλα.
Εάν πρόκειται για άλλα αντικείμενα (π.χ. συσκευές, ρούχα) ζητάμε να μάθουμε την τιμή ανά μονάδα και συγκρίνουμε.
Και μην ντραπείτε να ρωτήσετε. Είπαμε: μπερδεύονται και οι καλύτεροι.