Ασφαλιστικά μέτρα κατά του ΑΔΜΗΕ ζητούν πάροχοι για τις χρεώσεις 2021–2023

Στα δικαστήρια οδηγείται η διαμάχη για τις εκκαθαρίσεις της αγοράς ρεύματος της προηγούμενης τριετίας, καθώς ομάδα εναλλακτικών παρόχων κατέθεσε προσφυγή κατά του ΑΔΜΗΕ. Αντικείμενο της προσφυγής είναι ο επανυπολογισμός των ποσοτήτων ενέργειας που είχαν αγοράσει στο παρελθόν, με βάση τα πραγματικά τους μερίδια, και το αίτημα να διακοπεί η διαδικασία.
Το ζήτημα αφορά τις εκκαθαρίσεις της περιόδου 2021–2023, κατά την οποία οι χρεώσεις δεν αντανακλούσαν τα ακριβή μερίδια αγοράς, οδηγώντας σε στρεβλώσεις: η ΔΕΗ επιβαρύνθηκε περισσότερο από όσο της αναλογούσε, ενώ οι εναλλακτικοί πάροχοι πλήρωσαν λιγότερα από τα οφειλόμενα. Η διόρθωση αυτών των αποκλίσεων με βάση τα τελικά μερίδια παρόχων δημιούργησε πρόσθετο κόστος 200 εκατ. ευρώ, το οποίο επιμερίζεται και αποπληρώνεται σταδιακά εντός του 2025, όπως αναφέρει το euro2day.gr.
Το πρόβλημα επιδεινώθηκε το 2022, χρονιά κορύφωσης της ενεργειακής κρίσης. Η έξαρση των ρευματοκλοπών οδήγησε σε αύξηση των απωλειών ισχύος, ανεβάζοντας το ποσοστό από 9% σε πάνω από 11%, βάσει στοιχείων του ΔΕΔΔΗΕ. Αυτές οι απώλειες επιβάρυναν ακόμα περισσότερο τους τελικούς λογαριασμούς των παρόχων.
Η απόκλιση στις αγορασμένες και τις τελικώς καθορισμένες ποσότητες ρεύματος έφτασε τις 684 GWh. Παρότι αρκετοί πάροχοι αποδέχονται την ανάγκη για ανακατανομή, διαφωνούν ως προς την κάλυψη των αυξημένων απωλειών. Όπως υποστηρίζουν, δεν είχαν ενημερωθεί εγκαίρως για την αύξηση του ποσοστού, άρα δεν το ενσωμάτωσαν στις τιμολογιακές τους πολιτικές.
Οι πάροχοι ζητούν να ενταχθεί η λεγόμενη «ενέργεια κανονικοποίησης» στο ρυθμιζόμενο έσοδο του ΔΕΔΔΗΕ, ώστε να κατανέμεται στους καταναλωτές μέσω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων στους λογαριασμούς ρεύματος.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) αντιτίθεται κατηγορηματικά στην πρόταση, διαμηνύοντας ότι δεν θα επιτρέψει να μετακυλιστούν στους καταναλωτές τα σφάλματα στους υπολογισμούς της περιόδου. Ανάλογη στάση κρατά και η ΡΑΑΕΥ, η Ρυθμιστική Αρχή της αγοράς ενέργειας.
Καθώς ο ΑΔΜΗΕ συνεχίζει να αποστέλλει αυξημένες χρεώσεις, κάποιοι πάροχοι επέλεξαν την προσφυγή στη Δικαιοσύνη, ζητώντας την έκδοση ασφαλιστικών μέτρων για αναστολή της διαδικασίας. Η υπόθεση αναμένεται να εκδικαστεί την προσεχή Δευτέρα.
Το πρόβλημα εντοπίζεται στην περίοδο από την εφαρμογή του Target Model (Νοέμβριος 2020) έως το 2024, όταν οι εκκαθαρίσεις βασίζονταν σε παρωχημένα στοιχεία. Από το 2024, η διαδικασία έχει διορθωθεί και οι εκκαθαρίσεις πραγματοποιούνται πλέον σε πραγματικό χρόνο.