Δήμοι: Πώς αυξάνουν έσοδα με το νέο ενιαίο τέλος σε ιδιοκτήτες
Σε ένα είδος νέου «ΕΝΦΙΑ» υπέρ των Δήμων φαίνεται ότι μετατρέπεται η συνένωση του ΤΑΠ και του δημοτικού Φόρου Ηλεκτροδοτουμένων Χώρων, μέσα από το νέο «Τέλος Τοπικής Ανάπτυξης» (ΤΤΑ) που εισάγει το σχέδιο του αναθεωρημένου «Κώδικα Αυτοδιοίκησης». Το κείμενο έχει καταρτιστεί από το υπουργείο Εσωτερικών και έχει ήδη αποσταλεί στην ΚΕΔΕ.
Με το προτεινόμενο πλαίσιο καταργούνται δύο διακριτά τέλη — το ΤΑΠ, που βάρυνε τον ιδιοκτήτη, και ο ΦΗΧ, που επιβαλλόταν στον χρήστη — και αντικαθίστανται από ενιαίο τέλος που στο εξής θα χρεώνεται αποκλειστικά στους ιδιοκτήτες. Σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ, ο νέος φόρος θα είναι σαφώς υψηλότερος από τις δύο προηγούμενες επιβαρύνσεις και θα λειτουργήσει ως ένας μικρός «ΕΝΦΙΑ» για όσους κατέχουν ακίνητα.
Το ΤΤΑ θα προσδιορίζεται με συντελεστή 0,80‰ έως 1‰ επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, με βάση την τιμή ζώνης και τον βαθμό παλαιότητας, ενώ οι ίδιοι οι Δήμοι θα αποφασίζουν τον ακριβή συντελεστή. Ουσιαστικά, το νέο τέλος θα έχει μεσοσταθμικό συντελεστή περίπου τριπλάσιο του ΤΑΠ (0,25–0,35‰), στο οποίο θα ενσωματωθεί και ο ΦΗΧ.
Δεδομένου ότι, όπως προκύπτει από τους λογαριασμούς ενέργειας, ο ΦΗΧ είναι περίπου λιγότερος από το 50% του ΤΑΠ για το ίδιο ακίνητο, η επιβολή του ΤΤΑ συνεπάγεται πρακτικά διπλασιασμό ή ακόμη και τριπλασιασμό της συνολικής χρέωσης, την οποία θα επωμίζονται πλέον αποκλειστικά οι ιδιοκτήτες.
Η ΠΟΜΙΔΑ, που έχει αναδείξει το ζήτημα, σημειώνει ότι βασικός στόχος της κυβέρνησης είναι η ουσιαστική ενίσχυση των εσόδων των ΟΤΑ μέσα από τον νέο μηχανισμό είσπραξης.
Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, το σχέδιο νόμου προβλέπει, μεταξύ άλλων:
Μείωση των δημοτικών τελών Καθαριότητας και Φωτισμού (ΤΚΦ) στο 10% για κενά, μη ηλεκτροδοτούμενα και μη χρησιμοποιούμενα ακίνητα. Αυτό συνεπάγεται την κατάργηση της πλήρους απαλλαγής των κενών ακινήτων και της υποχρέωσης δήλωσής τους από τους ιδιοκτήτες, κάτι που η ΠΟΜΙΔΑ ζητά να παραμείνει.
Θέσπιση «απαράγραπτου» για οφειλές προς τους Δήμους, με δυνατότητα διεκδίκησης για χρονικό διάστημα έως και δέκα χρόνια από τη δημιουργία της οφειλής.
Υποχρεωτική 24ετή διάρκεια (12+12 έτη) στις μισθώσεις ιδιωτικών ακινήτων προς Δήμους, με πιθανότητα παράτασης έως και στο διπλάσιο, δηλαδή για 36 ή 48 χρόνια.
Υποχρεωτική τριετής παράταση των υφιστάμενων μισθώσεων ακινήτων προς τους Δήμους χωρίς καμία αναπροσαρμογή ενοικίου.
Διαδικασίες απαλλοτριώσεων και παρεμβάσεων στην ιδιωτική ακίνητη περιουσία με ιδιαίτερα πιεστικά χρονοδιαγράμματα και συνοπτικές προθεσμίες προσφυγών, οι οποίες —κατά την ΠΟΜΙΔΑ— υπονομεύουν στην πράξη τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα.
Θέσπιση «απαράγραπτου» για οφειλές προς τους Δήμους, με δυνατότητα διεκδίκησης για χρονικό διάστημα έως και δέκα χρόνια από τη δημιουργία της οφειλής.
Υποχρεωτική 24ετή διάρκεια (12+12 έτη) στις μισθώσεις ιδιωτικών ακινήτων προς Δήμους, με πιθανότητα παράτασης έως και στο διπλάσιο, δηλαδή για 36 ή 48 χρόνια.
Υποχρεωτική τριετής παράταση των υφιστάμενων μισθώσεων ακινήτων προς τους Δήμους χωρίς καμία αναπροσαρμογή ενοικίου.
Διαδικασίες απαλλοτριώσεων και παρεμβάσεων στην ιδιωτική ακίνητη περιουσία με ιδιαίτερα πιεστικά χρονοδιαγράμματα και συνοπτικές προθεσμίες προσφυγών, οι οποίες —κατά την ΠΟΜΙΔΑ— υπονομεύουν στην πράξη τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα.
Το money-money.gr είναι πιστοποιημένο μέλος του μητρώου on line media