Επιχειρήσεις: Πόσο στοίχισε η πανδημία σε 5 μεγάλους ομίλους

Βαρύ ήταν το τίμημα που πλήρωσαν πέρυσι λόγω της πανδημίας ακόμη και μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων, θυγατρικές πολυεθνικών κολοσσών, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ενώ ιδιαίτερα δύσκολη προμηνύεται και η φετινή χρονιά. Οι χειμερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κάνουν λόγο για επαναφορά της ελληνικής οικονομίας στα επίπεδα του 2019 στο τέλος του 2022, εκτιμώντας ότι από ύφεση 10% του ΑΕΠ το 2020 η Ελλάδα θα αναπτυχθεί με ρυθμό 3,5% του ΑΕΠ εφέτος και με 6% το 2022.

Η οικονομική κρίση που προκάλεσε η πανδημία, το ένα μετά το άλλο lockdown που επιβλήθηκε στην αγορά, η "κλειστή" εστίαση και η επί της ουσίας ανύπαρκτη τουριστική κίνηση στοίχισε ακριβά σε ομίλους όπως η Coca-Cola, η Heineken, η H&M, η Dixons (Κωτσόβολος), η Jumbo κ.ά. Κάτι που επιβεβαιώνεται από τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2020 που ανακοίνωσαν οι εν λόγω εταιρείες και τα οποία δίνουν μια πρώτη… πικρή γεύση για τη ζημιά που άφησε η πανδημία στο πέρασμά της.

Ας ξεκινήσουμε με τον όμιλο Carlsberg, ο οποίος, αν και δεν δίνει ακριβή στοιχεία για την επίπτωση του COVID-19 στα μεγέθη του 2020 για την ελληνική αγορά, σημειώνει πως "αγορές όπως η Ελλάδα και η Ιταλία, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το εμπόριο και τον τουρισμό, επηρεάστηκαν σοβαρά από την πανδημία".

Η Coca-Cola HBC, που ανακοίνωσε σε επίπεδο ομίλου έσοδα σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση μειωμένα κατά 8,5% -τα δημοσιευμένα έσοδα μειώθηκαν κατά 12,7%- και πτώση 4,6% του όγκου πωλήσεων, στην Ελλάδα η μείωση αυτή ήταν πολλαπλάσια. 

Οι πωλήσεις της σε όγκο μειώθηκαν κατά 20,6%, καθιστώντας την Ελλάδα μία από τις χώρες που έχει πληγεί περισσότερο στον τομέα των αναπτυγμένων αγορών, δεδομένης της υψηλής έκθεσης στο κανάλι της κατανάλωσης εκτός σπιτιού και στον τουρισμό. Πάντως η επίδοση του όγκου πωλήσεων κατά το τέταρτο τρίμηνο σημείωσε βελτίωση παρά την ιδιαίτερα υψηλή συγκριτική βάση, αναφέρει η Coca-Cola HBC AG, στα αποτελέσματα που ανακοίνωσε το πρωί της Πέμπτης.

Για τη φετινή χρονιά η CCHBC αναμένει να "δει" σε επίπεδο ομίλου σημαντική ανάκαμψη στα έσοδα από πωλήσεις σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, ως αποτέλεσμα της σταδιακής ανάκαμψης του όγκου πωλήσεων σε σχέση με το 2020 που επηρεάστηκε από τον COVID-19, καθώς και ανάκαμψη στο μείγμα προϊόντων και τιμών, λόγω του βελτιωμένου μείγματος συσκευασίας και της αύξησης τιμών σε σχέση με τον φόρο ζάχαρης στην Πολωνία. 

Στο πλαίσιο αυτό σκοπεύει να αυξήσει τις επενδύσεις σε δαπάνες μάρκετινγκ το 2021, ώστε να τροφοδοτήσει αυτή την ανάκαμψη των πωλήσεων. 

Σημαντικές απώλειες έχει γράψει και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η εν Ελλάδι θυγατρική του ολλανδικού ομίλου Heineken. Σύμφωνα με πληροφορίες η Αθηναϊκή Ζυθοποιία εμφάνισε πέρυσι απώλειες άνω του 25% σε σχέση με το 2019. Για τον κ. Αλέξανδρο Δανιηλίδη, επικεφαλής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, η εταιρεία την οποία διοικεί τα έχει πάει καλύτερα από το αναμενόμενο. "Είμαστε ευτυχής που τους στόχους που θέσαμε τους πετύχαμε" είχε πει πριν από κάποιο διάστημα ο ίδιος σημειώνοντας: "Αποδείξαμε ότι μπορούμε να κινηθούμε πολύ γρήγορα και να πετύχουμε τους στόχους που θέσαμε".

Σε ό,τι αφορά τη μητρική του ομίλου στα μέσα της περασμένης εβδομάδας ανακοίνωσε την πρόθεσή της να μειώσει κατά 10% του εργατικού δυναμικού κάτι που ισοδυναμεί με μείωση 8.000 θέσεων εργασίας. Η Αθηναϊκή από την άλλη αποχαιρέτησε το 2020 με πρόγραμμα εθελουσίας, ή πρόγραμμα παροχής αυξημένων κινήτρων όπως το ονομάζει η εταιρεία. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο "έτρεξε" στα τέλη του 2020, εντάχθηκαν 35 υπάλληλοί της.

Ισχυρές πιέσεις, μεγαλύτερες από αυτές που δέχεται ο όμιλος στις άλλες χώρες που δραστηριοποιείται, κατέγραψε πέρυσι ο σουηδικός όμιλος H&M. Κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς -η οικονομική χρήση της αλυσίδας ξεκινά την 1 Δεκεμβρίου κάθε έτους και ολοκληρώνεται στις 30 Νοεμβρίου- παρουσίασε πτώση πωλήσεων 24% όταν σε επίπεδο ομίλου η μείωση ήταν 18%.

Η απώλεια του 1/4 του τζίρου τής εν Ελλάδι θυγατρικής του σουηδικού ομίλου οφείλεται τόσο στο πρώτο όσο και στο δεύτερο lockdown που επιβλήθηκε στην Ελλάδα. Στο πρώτο lockdown και συγκεκριμένα την περίοδο Μαρτίου - Μαΐου η αλυσίδα έχασε το 52% του τζίρου της ενώ στο δεύτερο lockdown η πτώση άγγιξε το 30% σε ευρώ την περίοδο από 1η Σεπτεμβρίου έως 30 Νοεμβρίου όταν το σύνολο του ομίλου εμφάνισε απώλειες μόλις 10%. Η αλυσίδα η οποία διαθέτει δίκτυο 35 καταστημάτων στην Ελλάδα, το καλοκαίρι, δηλαδή το τρίμηνο Ιουνίου - Αυγούστου, που η αγορά επαναλειτούργησε, είχε καταφέρει να περιορίσει τις απώλειες στο -14%. 

H Κωτσόβολος, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε η Dixons Carphone, εμφάνισε πτώση τζίρου τις 10 εβδομάδες που ολοκληρώθηκαν στις 9 Ιανουαρίου, δηλαδή το χρονικό διάστημα Νοέμβριος του 2020 έως 9 Ιανουαρίου. Τα 92 καταστήματα της αλυσίδας, αυτές τις εβδομάδες που έκλεισαν στις αρχές Νοεμβρίου, για να επαναλειτουργήσουν με τη μέθοδο του click away στις 14 Δεκεμβρίου και ξανά έκλεισαν στις αρχές της χρονιάς, εμφάνισαν μείωση πωλήσεων 13%. Η Κωτσόβολος είναι το μοναδικό δίκτυο του ομίλου που εμφάνισε υποχώρηση πωλήσεων το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα. Εν αντιθέσει με τις φυσικές πωλήσεις οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της Κωτσόβολος αυξήθηκαν κατά 366%. 

Για την αλυσίδα Jumbo το αυστηρό απαγορευτικό λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων που επιβλήθηκε στην Ελλάδα οδήγησε τις πωλήσεις της σε ελεύθερη πτώση. Στο πρώτο lockdown και συγκεκριμένα τον Μάρτιο υποχώρησαν 5,1% και τον Απρίλιο 86%, ενώ στο δεύτερο έχασε τον Νοέμβριο το 35% της αξίας του τζίρου της και τον Δεκέμβριο το 54%. Πάντως τον Ιανουάριο η αλυσίδα του κ. Απόστολου Βακάκη κινήθηκε στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα. Οι πωλήσεις του ομίλου σημείωσαν οριακή πτώση 0,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα ενώ οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής -χωρίς τις ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν αύξηση +0,20%, σε σχέση με τον περσινό Ιανουάριο όπου όλα τα καταστήματα λειτουργούσαν χωρίς περιορισμούς.