Ποιες προσαυξήσεις διαγράφονται με τη ρύθμιση των 100 δόσεων - παραδείγματα

Περικοπές όχι μόνο στις προσαυξήσεις, τους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής αλλά και σε σημαντικό τμήμα από το αρχικό κεφάλαιο των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο προβλέπει πλέον η νέα ρύθμιση των 100 δόσεων, μετά την τροποποίηση που επέφερε η κυβέρνηση στο σχετικό νόμο, εκδίδοντας Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου

Περικοπές όχι μόνο στις προσαυξήσεις, τους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής αλλά και σε σημαντικό τμήμα από το αρχικό κεφάλαιο των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο προβλέπει πλέον η νέα ρύθμιση των 100 δόσεων, μετά την τροποποίηση που επέφερε η κυβέρνηση στο σχετικό νόμο, εκδίδοντας Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.

 Η ρύθμιση έγινε πλέον ακόμη πιο γενναιόδωρη για όσους οφειλέτες του Δημοσίου έχουν βεβαιωμένα και ληξιπρόθεσμα χρέη προερχόμενα κατά ένα σημαντικό τμήμα τους από πρόσθετους φόρους και πρόστιμα που τούς επιβλήθηκαν μετά από φορολογικούς ελέγχους.

 

Διαβάστε επίσης:

Ποια ρύθμιση συμφέρει περισσότερο;

Δείτε ολόκληρο το νομοσχέδιο για τις ρυθμίσεις οφειλών

Ερωτήσεις και απαντήσεις για τη ρύθμιση οφειλών και τις 100 δόσεις

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την τροποποίηση που επήλθε με την ΠΝΠ, σε όσους οφειλέτες υπαχθούν στη νέα ρύθμιση θα παρέχεται μερική ή ολική έκπτωση όχι μόνο επί των προσαυξήσεων και των τόκων εκπρόθεσμης καταβολής που έχουν συσσωρευτεί μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής αλλά και επί των πρόσθετων φόρων ή των προστίμων που τυχόν τούς έχουν επιβληθεί κατόπιν φορολογικών ελέγχων, λόγω διαπιστωμένων παραβάσεων, όπως η μη υποβολή, η εκπρόθεσμη υποβολή και η υποβολή ανακριβών δηλώσεων για φόρους εισοδήματος, ΦΠΑ και λοιπούς φόρους και τέλη. Από την τροποποίηση αυτή επωφελούνται χιλιάδες επιχειρήσεις, οι οποίες γλιτώνουν πλέον από υπέρογκα ποσά που τους έχουν καταλογιστεί, βάσει του άρθρου 1 του νόμου 2523/1997 (για παραβάσεις διαπραχθείσες μέχρι 31-12-2013) και του άρθρου 58 του νόμου 4174/2013 (για παραβάσεις που διαπράχθηκαν από την 1η-1-2014 και μετά).

 

Τα ποσά των πρόσθετων φόρων του άρθρου 1 του ν. 2523/1997 τα οποία πλέον μπορούν να διαγραφούν ολικώς ή μερικώς μετά την παραπάνω τροποποίηση ανέρχονται σε:

·        1% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος

·        2% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση υποβολής ανακριβούς δήλωσης φορολογίας εισοδήματος

·        2,5% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση μη υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

·        1,5% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης ΦΠΑ ή άλλου παρακρατούμενου και επιρριπτόμενου φόρου ή τέλους ή εισφοράς

·        3% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση υποβολής ανακριβούς δήλωσης ΦΠΑ ή άλλου παρακρατούμενου και επιρριπτόμενου φόρου ή τέλους ή εισφοράς

·        3,5% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση μη υποβολής ανακριβούς δήλωσης ΦΠΑ ή άλλου παρακρατούμενου και επιρριπτόμενου φόρου ή τέλους ή εισφοράς.

 

Επιπλέον τα ποσά των προστίμων του άρθρου 58 του ν. 4174/2013 τα οποία εντάσσονται πλέον στο ολικό ή μερικό «κούρεμα», που προβλέπει η ρύθμιση των 100 δόσεων είναι τα εξής:

α) Το 10% του φόρου που γλίτωσε ο φορολογούμενος υποβάλλοντας ανακριβή φορολογική δήλωση, εφόσον το ποσό του φόρου αυτού ανέρχεται σε ποσοστό από 5% έως 20% του φόρου της αρχικής (ανακριβούς) δήλωσης,

β) Το 30% του φόρου που γλίτωσε ο φορολογούμενος με την υποβολή ανακριβούς φορολογικής δήλωσης, αν ο φόρος αυτός υπερβαίνει σε ποσοστό το 20% του φόρου που προέκυψε βάσει της αρχικής (ανακριβούς) δήλωσης,

γ) Το 100% του φόρου που γλίτωσε ο φορολογούμενος με το να υποβάλει ανακριβή φορολογική δήλωση, εφόσον το ποσό του φόρου αυτού  υπερβαίνει σε ποσοστό το 50% του φόρου της αρχικής (ανακριβούς) δήλωσης και εφόσον αποδεικνύεται ότι η ανακρίβεια οφείλεται σε πρόθεση του φορολογουμένου.

δ) Το 100% του φόρου που αναλογεί σε μη υποβληθείσα δήλωση.

 

Όλα τα παραπάνω ποσά πρόσθετων φόρων και προστίμων, τα οποία έχουν βεβαιωθεί μετά από φορολογικούς ελέγχους δεν εντάσσονταν στο «κούρεμα» που προέβλεπε το αρχικό κείμενο της ρύθμισης, καθώς θεωρούνται ποσά που ανήκουν στις αρχικές οφειλές προς το Δημόσιο! Κι αυτό διότι τα ποσά αυτά καταλογίστηκαν και βεβαιώθηκαν από τους ελεγκτές της Φορολογικής Διοίκησης μαζί με τους φόρους που διαπιστώθηκε ότι οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι είχαν αποφύγει να καταβάλουν, (μέσω της μη υποβολής δηλώσεων ή της εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων ή της υποβολής ανακριβών δηλώσεων). Ως εκ τούτου, οι υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης (οι Δ.Ο.Υ. και τα Τελωνεία) θεωρούν ότι τα ποσά αυτά είναι ενταγμένα στις αρχικές οφειλές, δηλαδή στο κεφάλαιο κι όχι στις προσαυξήσεις και τους τόκους των χρεών.

 

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα αναφέρονται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν. 4321/2015 για την «επανεκκίνηση της οικονομίας» τροποποιείται και διαμορφώνεται ως εξής:

«Βεβαιωμένες οφειλές στη Φορολογική Διοίκηση, σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ.), τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.) και τον Τελωνειακό Κώδικα, δύνανται να ρυθμίζονται, κατόπιν αίτησης του οφειλέτη, εφόσον έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως και την 1η Μαρτίου 2015 και έχουν καταχωρισθεί στα Βιβλία Εισπρακτέων Εσόδων της Φορολογικής Διοίκησης μέχρι την ημερομηνία αίτησης για υπαγωγή σε ρύθμιση, με απαλλαγή κατά ποσοστό από πρόσθετους φόρους ή τέλη του Ν. 2523/1997, πρόστιμα εκπρόθεσμης υποβολής ή μη υποβολής δήλωσης ή ανακριβούς δήλωσης του Ν. 4174/2013 (ΚΦΔ) που έχουν συμβεβαιωθεί με την κύρια οφειλή και από τις προσαυξήσεις και τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής που τις επιβαρύνουν ως ακολούθως:

α) Εφάπαξ με απαλλαγή κατά ποσοστό 100%.

β) Από 2 έως και 5 μηνιαίες δόσεις με απαλλαγή κατά 90%.

γ) Από 6 έως και 10 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 80%.

δ) Από 11 έως και 20 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό

75%.

ε) Από 21 έως και 30 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 70%.

στ) Από 31 έως και 40 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 65%.

ζ) Από 41 έως και 50 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 60%.

η) Από 51 έως και 60 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 55%.

θ) Από 61 έως και 70 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 50%.

ι) Από 71 έως και 80 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 45%.

ια) Από 81 έως και 90 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 40%.

ιβ) Από 91 έως και 100 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 30%».

 

Σημειώνεται, εξάλλου, ότι για όσους υπαχθούν στη ρύθμιση και είναι συνεπείς με την καταβολή των δόσεων προβλέπεται η διαγραφή του συνόλου των προστίμων εκπρόθεσμης καταβολής (του άρθρου 57 του ν. 4174/2013), τα οποία προσαυξάνουν την αρχική οφειλή κατά 10% μετά την παρέλευση 2 μηνών από τη λήξη της προθεσμίας καταβολής, κατά 20% μετά την παρέλευση 12 μηνών και κατά 30% μετά την παρέλευση 2 ετών, καθώς επίσης και η διαγραφή του προστίμου για μη καταβολή παρακρατηθέντος φόρου (του άρθρου 59 του ν. 4174/2013), το οποίο έχει οριστεί στο ισόποσο του φόρου αυτού.

-----------------------------------------------------------------------

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:

ΠΟΙΑ ΠΟΣΑ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ, ΠΡΟΣΘΕΤΩΝ ΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΤΟΚΩΝ

ΠΕΡΙΚΟΠΤΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ

ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ

 

Επιχείρηση δεν υπέβαλε τον Οκτώβριο του 2013 δήλωση για την απόδοση Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών, από την οποία θα προέκυπτε υποχρέωση για καταβολή ποσού 10.000 ευρώ. Στην επιχείρηση διενεργήθηκε φορολογικός έλεγχος στις 25 Ιουλίου 2014 και καταλογίστηκαν οι πρόσθετοι φόροι του ν. 2523/1997 για μη υποβολή δήλωσης:

Πρόσθετοι φόροι: …………….3,5% ανά μήνα Χ 8 μήνες = 35% Χ 10.000 ευρώ = 3.500 ευρώ (1)

Από την 25η Ιουλίου 2014, που καταλογίστηκαν και βεβαιώθηκαν ο αρχικός φόρος των 10.000 ευρώ και οι πρόσθετοι φόροι ύψους 3.500 ευρώ, μέχρι σήμερα, η συνολική οφειλή των 14.200 ευρώ δεν έχει εξοφληθεί, δηλαδή έχει καταστεί εδώ και 8 μήνες ληξιπρόθεσμη. Κατά το διάστημα των 8 αυτών μηνών έχουν συσσωρευτεί τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής 0,73% για κάθε μήνα και πρόστιμο εκπρόθεσμης καταβολής ισόποσο της αρχικής οφειλής:

Τόκοι: ………………………..…0,73% ανά μήνα Χ 8 μήνες = 5,84% Χ 13.500 = 788,40 ευρώ (2)

Πρόστιμο:………..……………………………………………………………...10.000,00 ευρώ (3)

Σύνολο πρόσθετων φόρων, τόκων και προστίμων [(1)+(2)+(3)]:……………14.288,40 ευρώ

Η διαγραφή των πρόσθετων φόρων, των τόκων και των προστίμων, ανάλογα με τις δόσεις που θα επιλέξει ο οφειλέτης, έχει ως ακολούθως:

14.288,00 - 10.000 = 4.288,00 (πρόστιμο άρθρου 59 του ν. 4174/2013 το οποίο διαγράφεται κατά 100% λόγω υπαγωγής στη ρύθμιση)

Υπόλοιπο πρόσθετων φόρων και τόκων που μπαίνουν στην ρύθμιση: 4.288,40 ευρώ.

 Τρόπος

εξόφλησης

Έκπτωση

επί των πρόσθετων φόρων και των τόκων

Ποσά

που

διαγράφονται

Εφάπαξ

100%

4.288,40

2-5 δόσεις

90%

3.859,20

6-10 δόσεις

80%

3.430,40

11-20 δόσεις

75%

3.216,00

21-30 δόσεις

70%

3.001,60

31 -40 δόσεις

65%

2.787,20

41-50 δόσεις

60%

2.572,80

51-60 δόσεις

55%

2.358,40

61-70 δόσεις

50%

2.144,00

71-80 δόσεις

45%

1.929,60

81-90 δόσεις

40%

1.715,20

91-100 δόσεις

30%

1.286,40