ESG: Οι προκλήσεις για την τουριστική βιομηχανία

Το μεγάλο στοίχημα για χώρες των οποίων οι οικονομίες βασίζονται στο τουριστικό προϊόν όπως είναι η Ελλάδα αποτελεί το ESG (Κριτήρια Περιβαλλοντικά, Κοινωνικά και Διακυβέρνησης) στη βιομηχανία της φιλοξενίας.

Σε μια εποχή μεγάλων επενδύσεων στα νησιά και στα μεγάλα αστικά κέντρα (Αστέρας, Ελληνικό κλπ), το ESG αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση των επιχειρηματικών πρακτικών και της απόδοσης ενός οργανισμού σε διάφορα ζητήματα βιωσιμότητας ενώ παρέχει έναν τρόπο μέτρησης των επιχειρηματικών κινδύνων και ευκαιριών σε αυτούς τους τομείς».

Το «Ε», δηλαδή το περιβαλλοντικό κριτήριο είναι συχνά στο επίκεντρο, καθώς όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες εμπορικών ακινήτων και επενδυτές στρέφουν την προσοχή τους σε πρωτοβουλίες βιωσιμότητας, ειδικά καθώς εφαρμόζονται και επιβάλλονται νέοι κανονισμοί. Σύμφωνα με την έκθεση «Η κατάσταση της διαχείρισης εμπορικών ακινήτων για το 2024» από την Building Engines, η αναφορά ESG αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για τον κλάδο σε βαθμό που οι ερευνητές είδαν 42% αύξηση της ιεράρχησης των εκθέσεων ESG σε ετήσια βάση.Unmute

Σύμφωνα με την έκθεση της JLL «Αποδιοργάνωση πόλεων και ακινήτων», τα κτίρια ευθύνονται για το 40% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα. Στα επιχειρηματικά κέντρα με μεγαλύτερη πυκνότητα κτιρίων, το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο, δείχνει η έκθεση.

«Οι πρακτικές προσεγγίσεις για την επίτευξη δημοσίως δηλωθέντων στόχων μείωσης του άνθρακα πρέπει να περιλαμβάνουν ακίνητα και υποδομές όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και οι μεταφορές. Αυτό θα απαιτήσει νέες μορφές συνεργασίας. Αυτές οι επενδύσεις θα οδηγήσουν σε σημαντική μακροπρόθεσμη απόδοση της βιωσιμότητας», δήλωσε ο Gregory Bolino, επικεφαλής στρατηγικής και περιουσιακών στοιχείων βιωσιμότητας, JLL, στην έκθεση της εταιρείας «Rethink doing βιωσιμότητα μόνο».

Ενώ η βιωσιμότητα είναι ένα κορυφαίο θέμα συζήτησης για τη βιομηχανία αυτή τη στιγμή, η κοινωνική πτυχή του ESG κερδίζει επίσης έδαφος. Για παράδειγμα, η Beyond Green, θυγατρική του Preferred Travel Group, ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2021 για να εκπροσωπεί ξενοδοχεία που επιδεικνύουν ηγετική θέση στη βιωσιμότητα σε τρεις πυλώνες: Φύση, Πολιτισμός και Κοινότητα.

«Το αποτέλεσμα είναι ένα χαρτοφυλάκιο εμβληματικών ξενοδοχείων, θέρετρων και καταλυμάτων που εργάζονται ακούραστα για την προστασία της βιοποικιλότητας, την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των ντόπιων σε προορισμούς σε όλο τον κόσμο, όλα αυτά προσφέροντας μια εξαιρετική εμπειρία επισκεπτών», σημειώνει η Lindsey Ueberroth, Διευθύνων Σύμβουλος του Preferred Travel.
Τέλος, η διακυβέρνηση ολοκληρώνει το ακρωνύμιο και για την ώρα δείχνει να θέτει στο επίκεντρο την ισότητα και την διαφορετικότητα, την συμπερίληψη και τις ίσες ευκαιρίες στις ανώτερες διοικητικές θέσεις σε συνδυασμό με τα ηθικά πρότυπα διακυβέρνησηςτις αξίες και την δέσμευσή της για υπεύθυνη επιχειρηματική δραστηριότητα.

Ξαναρχίζει η συζήτηση για την προσβασιμότητα στον Τουρισμό

Οι πάροχοι φιλοξενίας αναζητούν συνεχώς νέους τρόπους για να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους και να διευρύνουν τη βάση πελατών τους. Μια κρίσιμη, αλλά συχνά υποτιμημένη πτυχή της στρατηγικής τους αποτελεί η κάλυψη των ιδιαίτερων αναγκών των ατόμων με αναπηρία, η οποία εμπίπτει σε μια θεμελιώδη αρχή του ESG, την συμπερίληψη.

Στο επίκεντρο των αρχών ESG βρίσκεται η δέσμευση για τη δημιουργία δίκαιων, βιώσιμων και υπεύθυνων επιχειρηματικών πρακτικών. Για τις επιχειρήσεις φιλοξενίας, αυτό εκτείνεται πέρα από την περιβαλλοντική διαχείριση και τις ηθικές πρακτικές απασχόλησης για να συμπεριλάβει την προσβασιμότητα και την συνεκτικότητα των υπηρεσιών τους. Σε αυτή την βάση, πληθαίνουν οι φωνές που αμφισβητούν ότι η ισότητα και η ένταξη είναι ήδη αναγνωρισμένες προτεραιότητες στον τομέα της φιλοξενίας, σημειώνοντας ότι δεν υπάρχουν ρητές δεσμεύσεις που να σχετίζονται με το συγκεκριμένο θέμα.

Αυτό αποδίδεται από τους ειδικούς στην έλλειψη επίγνωσης και κατανόησης του εύρους και του βάθους των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες, είτε είναι σωματικές είτε σχετίζονται με νευρολογικές δυσλειτουργίες. Καθένα από αυτά απαιτεί μια ξεχωριστή προσέγγιση στη διαμονή, είτε πρόκειται για φυσική προσβασιμότητα με τη μορφή ράμπας και ανελκυστήρα περιβάλλον φιλικό προς τις αισθήσεις για άτομα με νευρολογικές παθήσεις.

Παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι τα μέσα ενημέρωσης διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των αντιλήψεων και στην ώθηση της αλλαγής εντός των βιομηχανιών. Αναδεικνύοντας ιστορίες επιτυχίας επιχειρήσεων φιλοξενίας που έχουν καταφέρει να κάνουν τους χώρους τους προσβάσιμους, τα μέσα μπορούν όχι μόνο να αλλάξουν τη συζήτηση γύρω από την προσβασιμότητα αλλά και να εμπνεύσουν άλλους να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους. Η ανάδειξη των θετικών επιδράσεων ν τέτοιων πρωτοβουλιών τόσο στην κοινότητα όσο και στην επιχείρηση μπορεί να κινητοποιήσει μια ευρύτερη κίνηση προς τη συμπερίληψη.

Από εμπορική άποψη, όπως λένε οι ειδικοί, η αξία της προσβασιμότητας στον τομέα της φιλοξενίας είναι αδιαμφισβήτητη. Τα άτομα με αναπηρία, μαζί με τους φίλους και τις οικογένειές τους, αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό τμήμα της αγοράς. Αντιμετωπίζοντας τις ανάγκες τους, οι επιχειρήσεις όχι μόνο ενισχύουν ένα περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς αλλά και αξιοποιούν μια ευρύτερη πελατειακή βάση.

Η απόδοση της επένδυσης σε τροποποιήσεις προσβασιμότητας εκτείνεται πέρα από τα άμεσα κέρδη εσόδων και περιλαμβάνει βελτίωση της φήμης της επιχείρησης, αφοσίωση πελατών και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.