Oxford Economics: Τα (όχι και τόσο) καλά νέα για τον τουρισμό φέτος

Παρά τις γενικά αισιόδοξες εκτιμήσεις της Oxford Economics για τη φετινή τουριστική περίοδο, τα “καμπανάκια” είναι έντονα και ανησυχητικά. Ιδιαίτερα για την Ελλάδα και παρά το ενθουσιώδες κλίμα που καλλιεργεί η ελληνική κυβέρνηση.

Αρχίζοντας από τα καλά νέα, η Oxford Economics σημειώνει πως οι διανυκτερεύσεις έφτασαν τα επίπεδα προ πανδημίας τον Μάιο και τα στοιχεία δείχνουν πως η τάση θα συνεχιστεί την καλοκαιρινή περίοδο. Οι διανυκτερεύσεις ήταν 24% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα στην ΕΕ τον Φεβρουάριο, τα πιο πρόσφατα επίσημα στοιχεία. Ωστόσο, σύμφωνα με τους σχετικούς δείκτες που χρησιμοποιεί η Oxford Economics, οι διανυκτερεύσεις έχουν σημειώσει ισχυρή άνοδο έκτοτε, φτάνοντας τον Μάιο τα προ πανδημίας επίπεδα.

Σύμφωνα με τους δείκτες της Oxford Economics, η Ισπανία και η Πορτογαλία έχουν τις καλύτερες επιδόσεις, με τις διανυκτερεύσεις στα επίπεδα του 2019, η Ιταλία βρίσκεται στη μέση, περίπου 10% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα τον Μάιο, αλλά σε θετική ανοδική τάση.

Δυστυχώς, και εδώ είναι το πρώτο “καμπανάκι” για εμάς, η Ελλάδα βρίσκεται στο άλλο άκρο, υστερώντας σημαντικά (περίπου 30% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα).

Βεβαίως το καλοκαίρι μόλις άρχισε. Οι αναζητήσεις στο Διαδίκτυο για ερωτήματα που σχετίζονται με τον τουρισμό -και οι οποίες προηγούνται συνήθως τέσσερις εβδομάδες της πραγματικής τουριστικής δραστηριότητας- υποδεικνύουν ισχυρή ζήτηση τον Ιούνιο. Αυτό υποδηλώνει ότι παρά τη συνεχιζόμενη συμπίεση των πραγματικών εισοδημάτων από τον πληθωρισμό, η συσσωρευμένη ζήτηση για ταξίδια και αναψυχή μετά από χρόνια περιορισμών λόγω πανδημίας υλοποιείται και τα νοικοκυριά είναι πρόθυμα να ξοδέψουν για διακοπές. Πράγματι, οι δείκτες υψηλής συχνότητας υποδηλώνουν ότι τα νοικοκυριά μπορεί να προτιμούν τις διακοπές σε σχέση με άλλες υπηρεσίες, όπως εστιατόρια ή πολιτισμός.

Αν και αυτό είναι θετικό για τον τουριστικό τομέα, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε τις πιθανές παγίδες καθώς το ριμπάουντ του τουρισμού είναι ότι ίσως οδηγήσει σε ακόμη υψηλότερο πληθωρισμό.

Τα νοικοκυριά μπορεί να επιλέξουν πιο φιλικές προς τον προϋπολογισμό εναλλακτικές λύσεις, ενώ το διαρκώς υποτονικό καταναλωτικό κλίμα μπορεί να τα ωθήσει να αποφύγουν την αξιοποίηση των αποταμιεύσεων ως αντιστάθμιση του υψηλού πληθωρισμού. Επιπλέον, η τουριστική έκρηξη μπορεί να γίνει εις βάρος της μεγαλύτερης απομάκρυνσης από την κατανάλωση αγαθών, με αποτέλεσμα μικρή καθαρή ώθηση στη συνολική κατανάλωση. Και τέλος, η συσσωρευμένη ζήτηση θα εξασθενίσει κάποια στιγμή, ενώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Oxford Economics, ο πληθωρισμός θα επιβραδυνθεί μόνο σταδιακά προς το τέλος του 2022.

Σε κάθε περίπτωση, εκτιμά ο οίκος, αν και ο τουρισμός σημείωσε μια σταθερή ανάκαμψη το 2021, το 2022 θα είναι ακόμη πιο ισχυρό. Μέρος του λόγου πίσω από αυτό είναι η ομαλοποίηση των ταξιδιωτικών τάσεων. Ενώ ο τουρισμός στα ευρωπαϊκά hotspots έπρεπε να βασίζεται σε εγχώριες επισκέψεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το μερίδιο των ξένων αφίξεων κινείται πλέον κοντά στους μέσους όρους πριν από την πανδημία στις περισσότερες ευρωπαϊκές οικονομίες που προσανατολίζονται στον τουρισμό. Επιπλέον, η άρση των περιορισμών και οι σχετικές δαπάνες, αναμένεται να ωθήσουν ακόμη υψηλότερα τη διεθνή ζήτηση.

Η ισχυρή τουριστική περίοδος θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη στις οικονομίες που έχουν μεγάλο “βάρος” στον κλάδο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Oxford Economics, ο τουρισμός θα συμβάλει κατά 1% στο 2,9% της ανάπτυξης στην Ε.Ε φέτος, με την Πορτογαλία, την Ιταλία και την Ισπανία να βλέπουν μεγαλύτερη συνεισφορά, ενώ η Κύπρος, η Μάλτα και η Ελλάδα ελαφρώς χαμηλότερη.

Κι αυτό ΔΕΝ είναι καλό νέο για τη χώρα μας που περιμένει να “ρεφάρει” οικονομικά μέχρι το Σεπτέμβριο.

Όπως προειδοποιεί η Oxford Economics, οι πιέσεις της τουριστικής ζήτησης θα οδηγήσουν σε υψηλότερο και πιο επίμονο πληθωρισμό. Ο πληθωρισμός των υπηρεσιών αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κινδύνους για τις προβλέψεις του δομικού πληθωρισμό, τόσο για φέτος όσο και για το επόμενο έτος. Οι τιμές των καταλυμάτων έχουν ήδη κλείσει το χάσμα από την προ πανδημίας τάση και οι τιμές των εστιατορίων την υπερβαίνουν. Οι εταιρείες στον τομέα της φιλοξενίας έχουν βιώσει αδύναμα χρόνια και ο πειρασμός μπορεί να είναι να επωφεληθούν από την ανάκαμψη.

Ωστόσο, με τον πληθωρισμό να συμπιέζει τα πραγματικά εισοδήματα σε βαθμό που συνήθως παρατηρείται μόνο σε ύφεση, υπάρχει κίνδυνος υπέρβασης των αυξήσεων των τιμών. Και οι έρευνες των εταιρειών δείχνουν ότι οι αυξήσεις των τιμών δεν έχουν ακόμη τελειώσει, καταλήγει ο οίκος.

Με πληροφορίες από το Capital.gr

Σταϊκούρας για ακρίβεια: Εξαντλήσαμε τα περιθώρια του προϋπολογισμού για στήριξη το 2002, ελπίζουμε σε πρόσθετα έσοδα από τον τουρισμό

Συνάντηση Β. Κικίλια με επτά πρέσβεις για την εξωστρέφεια του ελληνικού τουρισμού