Πληθωρισμός: «Νάρκη» το ράλι στα τρόφιμα

 
 
 
Ο πληθωρισμός επιβραδύνθηκε στο 7,6% για τον μήνα Δεκέμβριο, από 8,8% τον Νοέμβριο στην Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία της Eurostat, που ανακοινώθηκαν στις 6/1. Η αποτύπωση αυτή είναι απότοκο της σύγκρισης σε ετήσια βάση, δηλαδή σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021, οπότε και είχε αρχίσει η ανοδική πορεία του πληθωρισμού.
 
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ελληνική κυβέρνηση εκτιμά πως στο σύνολο του 2022 ο εναρμονισμένος πληθωρισμός θα κινηθεί με ρυθμό + 9,7%. Ο Γενικός Δείκτης Τιμών αναμένεται πως θα αυξηθεί κατά 9,9%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία  της Eurostat, σε επίπεδο ευρωζώνης η ενέργεια αυξήθηκε κατά 25,7% από 34,9% τον Νοέμβριο. Αντίθετα ανοδική πορεία συνέχισαν να καταγράφουν οι τιμές των τροφίμων, ποτών και καπνικών με αύξηση 14,3%  (από 13,6% τον Νοέμβριο), τα μη βιομηχανικά προϊόντα τα οποία αυξήθηκαν κατά 6,4% (από 6,1% τον Νοέμβριο) και οι υπηρεσίες κατά 4,4,% (από 4,2% τον Νοέμβριο).

Στην Ελλάδα, ο κλάδος της ενέργειας κατέγραψε σημαντική επιβράδυνση καθώς αυξήθηκε κατά 4,7%. Αντίθετα εντάθηκαν οι πιέσεις στα τρόφιμα-ποτά και καπνικά κατά 12,9%, τα μη ενεργειακά βιομηχανικά προϊόντα κατά 7,3% και ο κλάδος των υπηρεσιών κατά  5,2%

Να σημειωθεί ότι το Νοέμβριο ο πληθωρισμός στη χώρα μας έκλεισε στο 8,5% από την ΕΛΣΤΑΤ αν και ο δείκτης των τροφίμων ήταν στο +15% με σημαντικές ανατιμήσεις σε βασικά είδη όπως 25,3% στα γαλακτοκομικά, 20,4% στα λάδια, 18,7% στο ψωμί, 16,7% στα κρεατικά, 12,6% στα λαχανικά.

Με βάση, δε, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το Νοέμβριο σε ετήσια βάση υπήρξαν μεγάλες ανατιμήσεις, πάνω από τον Δέικτη Τιμών Καταναλωτή σε: Ψωμί και δημητριακά (18,7%), Κρέατα- γενικά (16,7%), Ψάρια- γενικά (1,9%), Γαλακτοκομικά και αυγά (25,3%), Έλαια και λίπη (20,4%), Φρούτα-  γενικά (3,7%), Λαχανικά- γενικά (12,6%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (8,6%), Λοιπά τρόφιμα (12,9%), Καφέ- κακάο- τσάι (11,9%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (8,9%), Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (7,1%), Ένδυση και υπόδηση (10,9%) κτλ.

Ανατιμήσεις

Με δεδομένο ότι ο δομικός πληθωρισμός κινείται ανοδικά και ότι  το κόστος παραγωγής στη βιομηχανία ανεβαίνει η τάση ανατιμήσεων στα τρόφιμα αναμένονται ισχυρές και το 2023. ‘Ηδη, καταγράφονται ανατιμήσεις ενώ οι προβλέψεις παραπέμπουν σε αυξήσεις τιμών, ανάλογα τον κωδικό, έως και 30%.

Να σημειωθεί ότι και ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης έχει παρταδεχτεί ότι τα σούπερ μάρκετ έχουν ξεκινήσει και αυξάνουν κάποιες τιμές, με βάση τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών για τη νέα χρονιά ωστόσο αναφέρει συνεχώς, ότι το καλάθι του νοικοκυριού, για 10η εβδομάδα, έχει διατηρήσει σταθερές τις τιμές στην πλειοψηφία των προϊόντων του.

Δομικός πληθωρισμός

Βέβαια, στην ενδιάμεση έκθεσή της η Τράπεζα της Ελλάδος για τη νομισματική πολιτική, που δημοσίευσε τον περασμένο Δεκέμβριο, εστιάζει και στον δομικό πληθωρισμό, στον δείκτη, δηλαδή, που καταγράφει τις τιμές σε κλάδους πέρα από τα εποχιακά ευμετάβλητα είδη διατροφής, ποτών, καπνού και ενέργειας. Ο δομικός πληθωρισμός βρίσκεται, άλλωστε, σε ρότα ανόδου, με το Νοέμβριο να “κλείνει” στο 5,9% από 5,2% τον Οκτώβριο, σε αντίθετη, ρότα, δηλαδή΄ από το Γενικό Δείκτη.

Χαρακτηριστικά η ΤτΕ αναφέρει στην έκθεσή της ότι στην ΕΕ «οι πιέσεις στις τιμές εξαπλώνονται σε ολοένα περισσότερους τομείς, εν μέρει λόγω της γενικευμένης επιρροής που ασκούν οι αυξήσεις των τιμών της ενέργειας. Αυτό αντανακλάται στις προβλέψεις σχετικά με τον πυρήνα του πληθωρισμού οι οποίες υποβλήθηκαν στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ. Τα δημοσιονομικά μέτρα με στόχο την άμβλυνση των επιπτώσεων για τα νοικοκυριά των υψηλών τιμών της ενέργειας καθώς επίσης και εν γένει του πληθωρισμού εκτιμάται ότι θα συμβάλλουν σε συγκράτηση του πληθωρισμού το 2023, αλλά όταν αποσυρθούν θα επακολουθήσει αντίστοιχη αναζωπύρωση του πληθωρισμού».

Για την Ελλάδα η ΤτΕ εκτιμά πως «ο γενικός πληθωρισμός σημείωσε πολύ μεγάλη άνοδο, κυρίως λόγω των ενεργειακών αγαθών και των τροφίμων, μειώνοντας το πραγματικό εισόδημα των νοικοκυριών. Η επιτάχυνση του πυρήνα του πληθωρισμού καθιστά πλέον ορατό το ενδεχόμενο να διατηρηθεί ο πληθωρισμός σε υψηλά επίπεδα και το 2023». Ο υψηλός πληθωρισμός «διαφαίνεται ότι αποκτά μονιμότερα χαρακτηριστικά, καθώς το αυξημένο ενεργειακό και διατροφικό κόστος διαχέεται πια στις βασικές συνιστώσες του πυρήνα του πληθωρισμού, δηλαδή στις υπηρεσίες και στα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά, κάτι που αναμένεται να διατηρήσει τον πληθωρισμό σε υψηλά επίπεδα και την επόμενη χρονιά» τονίζει η ΤτΕ..

Βασικός μισθός

Πέρα από τις αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις, αλλά και την ενεργοποίηση του market pass, η κυβέρνηση “σηκώνει” και το θέμα του κατώτατου μισθού. Μάλιστα, την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή με τη μορφή τροπολογίας η σχετική ρύθμιση για την επίσπευση των διαδικασιών για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού, το νέο ύψος του οποίου αναμένεται να ισχύσει από την 1η Απριλίου. Είναι, άλλωστε, μια βασική δράση της κυβέρνησης για να αντιμετωπίσει το κύμα ακρίβειας αλλά και τους κινδύνους φτωχοποίησης πολλών πολιτιών ειδικά νέων. Βέβαια αποτελεί και μια άσκηση ισορροπίας, καθώς από τη μια θα πρέπει να σταλεί ένα μήνυμα για απόδοση μερίσματος ανάπτυξης σε ένα ευρύ φάσμα της κοινωνίας, αλλά κι από την άλλη θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το περιθώριο αντοχών πολλών μικρομεσαίων επιχειρήσεων αλλά και το ότι η παραγωγικότητα παραμένει στα χαμηλά.

Πάντως, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την διάρκεια της συνάντησής του με την Κατερίνα Σακελλαροπούλου χθες με αφορμή την έκθεση του ΟΟΣΑ,  αναφέρθηκε  στο θέμα της αύξησης του κατώτατου μισθού, κάνοντας λόγο για μία νέα σημαντική αύξηση που ωστόσο θα κρατά τις σχετικές ισορροπίες. Όπως είπε, “από την 1η Απριλίου θα τεθεί σε εφαρμογή η νέα σημαντική – δεν είμαστε ακόμη σε θέση να την προσδιορίσουμε αλλά θα είναι μια σημαντική – αύξηση του κατώτατου μισθού, ώστε με αυτό τον τρόπο να μπορούμε να θωρακίσουμε και τους εργαζόμενους μισθωτούς, που βρίσκονται σε αυτό το επίπεδο απέναντι στις επιπτώσεις του εισαγόμενου πληθωρισμού. Θέλω όμως να σας διαβεβαιώσω, καθώς το 2023 είναι προεκλογική χρονιά, ότι σε καμία περίπτωση η κυβέρνηση δεν πρόκειται να ενδώσει στις σειρήνες του λαϊκισμού και να ξεφύγει από το πλαίσιο του ψηφισμένου προϋπολογισμού, ο οποίος προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα για το 2023, αναγκαία και ικανή, πιστεύω, συνθήκη, προκειμένου να πετύχουμε τον στόχο της επενδυτικής βαθμίδας. Επειδή πολλά θα ακουστούν στην προεκλογική περίοδο, εμείς θα εξακολουθούμε να πορευόμαστε με τη σύνεση και τη σοβαρότητα που οι καιροί απαιτούν. Οι πολίτες γνωρίζουν ότι έχουμε τη δυνατότητα από την υπεραπόδοση της οικονομίας να επιστρέφουμε ένα δίκαιο μέρισμα ανάπτυξης προς τις κοινωνικές ομάδες που έχουν εξάλλου την μεγαλύτερη ανάγκη, και σ΄ αυτή την κατεύθυνση θα εξακολουθούμε να κινούμαστε μέχρι την διεξαγωγή των εθνικών εκλογών.”

Από την πλευρά του και ο ΟΟΣΑ στην έκθεσή του, που δημοσίευσε την Τρίτη ανέφερε ότι ενώ η Ελλάδα μειώνει τα υψηλά ποσοστά φτώχειας, η οικονομία της εξακολουθεί να αφήνει πίσω της πάρα πολλές ομάδες. Σύμφωνα με τον Οργανισμό “οι νέοι επιβαρύνονται από τις κληρονομιές των κρίσεων του παρελθόντος, συμπεριλαμβανομένου του υψηλού δημόσιου χρέους, του αδύναμου ιδιωτικού τομέα, τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης για τη χρηματοδότηση του συνταξιοδοτικού συστήματος. Το μερίδιο στην εργασία των νέων υστερεί σε άλλες χώρες του ΟΟΣΑ, παρά τα κέρδη από το τέλος της επιδημίας COVID”. Παράλληλα στην έκθεση αναφέρεται η υστέρηση που καταγράφεται στην εργασία των γυναικών. “Οι μεταρρυθμίσεις βελτιώνουν την ισότητα των φύλων αλλά, στην πράξη, και παρά την πρόοδο των τελευταίων ετών και είναι σχετικά λίγες οι γυναίκες κερδίζουν εισόδημα από την εργασία” σημειώνεται σχετικά.

Ωστόσο ο ΟΟΣΑ στις συστάσεις που κάνει στην έκθεσή του σημειώνει ότι η παραγωγικότητα της εργασίας δεν πρόκειται να βελτιωθεί εάν η κυβέρνηση επιλέξει να πραγματοποιήσει μεγάλες αυξήσεις στον κατώτατο μισθό, καθώς λείπει ένας αποτελεσματικός μηχανισμός κοινωνικής πολιτικής, ενώ πρέπει να προωθηθούν οι κλαδικές συμβάσεις. Αναφέρει, δε, ότι και οι προηγούμενες αυξήσεις που έγιναν -και ήταν ύψους περίπου 10%- δεν βοήθησαν το πεδίο της παραγωγικότητας. Ο ΟΟΣΑ τονίζει ότι, σε σχέση με τον μέσο και με τον διάμεσο μισθό στον ιδιωτικό τομέα, ο κατώτατος μισθός είναι σημαντικά υψηλός. Παρ’ όλ’ αυτά ο Οργανισμός παραδέχεται ότι οι κατώτατες αποδοχές στην Ελλάδα βρίσκονται κοντά στο όριο της φτώχειας. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνει να δημιουργηθεί ένα σύστημα που θα αποτελεί κοινωνική στήριξη για τα πιο φτωχά νοικοκυριά και θα αποσυνδεθεί από τον κατώτατο μισθό. Επίσης, συστήνεται να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά εργασίας, έτσι ώστε να αυξηθούν οι κλαδικές συμβάσεις, καθώς τότε θα υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη στήριξη στο εισόδημα των εργαζομένων.

πηγή: reporter.gr